Friday, May 17, 2013

Η Αντζελίνα


Το θέμα των ημερών είναι η διπλή μαστεκτομή στην οποία υπεβλήθη η διάσημη ηθοποιός Αντζελίνα Τζολί, λόγω πιθανότητας εμφάνισης καρκίνου, κατόπιν των αποτελεσμάτων των γονιδιακών τεστ στα οποία υπεβλήθη

Το θέμα των ημερών, έχει εξαντληθεί στο διαδίκτυο και τις εφημερίδες και όπως συνήθως, λόγω του ότι αφορά ένα διάσημο άτομο, έχουν σχηματιστεί δύο στρατόπεδα:

  • Όσοι λένε μπράβο Αντζελίνα που με τη δημοσιοποίηση του θέματος του αφυπνίζεις συνειδήσεις και θέτεις σε εγρήγορση τις γυναίκες για τον καρκίνο του μαστού και την πρόληψη. 
  • Από την άλλη όσοι καταγγέλουν την Αντζελίνα ώς υποκρίτρια η οποία χρησιμοποιεί την περιπέτεια υγείας της προκειμένου να βρίσκεται στην επικαιρότητα και να αυτοπροβάλλεται, ενισχύοντας ένα συγκεκριμένο δημόσιο προφίλ που από χρόνια έχει χτίσει με διάφορες δράσεις φιλανθρωπίας και ακτιβισμού

Πιστεύω ότι η περίπτωση της κοπέλας, όπως και η περίπτωση άλλων διασήμων προσώπων, χρειάζεται μια διαφορετική προσέγγιση, προκειμένου να καταλάβουμε πως λειτουργεί όλο αυτό το σύστημα.

Το σύστημα του show business και της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης--διότι περί αυτού πρόκειται τελικά. Το πως λειτουργεί το μήνυμα. Οι δημόσιες σχέσεις

Η Τζολί είναι μια επιχείρηση. Μια ανώνυμη εταιρεία. Υπάρχει μεν το φυσικό πρόσωπο, η ίδια ως άνθρωπος, ως υλική ύπαρξη. Όπως υπάρχει και ο διευθύνων σύμβουλος σε κάθε επιχείρηση, το αφεντικό με λίγα λόγια.

Υπάρχει όμως και όλο το κέρδος που προκύπτει από την ανάμιξη της ίδιας στο επάγγελμα της, σε διάφορες δραστηριότητες, σε εκδηλώσεις, σε σχέσεις, σε διαφημίσεις, σε άλλα προιόντα. Το κέρδος αυτό από την εκμετάλλευση της Τζολί ως δημοσίου προσώπου, είναι κάτι ξέχωρο από την ατομική της υπόσταση. Είναι παράγωγο της. Είναι εμπόρευμα.

Άρα η διαχείριση της εικόνας του εμπορεύματος "Αντζελίνα", αφορά τη δεύτερη κατηγορία, την επιχείρηση Αντζελίνα και όχι τη γυναίκα Αντζελίνα

Μέσα από αυτή την ανάλυση γίνεται αντιληπτό ότι το μήνυμα της Αντζελίνα, μπορεί πράγματι να έχει δύο ερμηνείες. Άρα και τα δύο στρατόπεδα που λυσσομανάνε να βρούν το δίκιο τους, έχουν....δίκιο. Εξαρτάται από ποιά μεριά αναλύεις κάθε φορά.

Αν αναλύεις ως προς το ανθρώπινο στοιχείο--για τη γυναίκα Αντζελίνα, πράγματι έχεις κάθε λόγο να υποστηρίζεις ότι το μήνυμα της "από γυναίκα σε γυναίκα" έχει στοιχεία φιλικής παραίνεσης-εξομολόγησης. Ότι η Αντζελίνα είναι "μια απο εμάς" και μεταξύ κομμωτηρίου, εργασίας, σπιτιού, παιδιών και τσατ στο ίντερνετ, εκμηστηρεύτηκε την περιπέτεια της με στόχο να προειδοποιήσει τις φίλες της. Γιατί δεν τις ξεχωρίζει από την ίδια.

Εκείνη τη στιγμή η Αντζελίνα απεκδύεται το ρόλο της σελεμπριτουά διάσημης περσόνας και γίνεται μια αθώα, ευάλωτη γυναίκα, χτυπημένη από την επάρατη νόσο. Σύρεται στην ταπεινότητα, το άγχος, τα έξοδα και την ταλαιπωρία της ιατρικής περιπέτειας, λερώνει το απαστράπτον ιδανικό της προσωπείο, τσαλακώνει την αγέρωχη ζωή της, ενώνεται με τον πόνο και τα προβλήματα χιλιάδων άλλων κοριτσιών που βιώνουν το γολγοθά.

Αν αναλύεις ως προς την εταιρεία "Αντζελίνα" τότε το θέμα αλλάζει. Η εταιρεία ενδιαφέρεται να διατηρεί και να επεκτείνει τη φήμη των προϊόντων της. Να στηρίζει την ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχει. Να ενισχύει την ευθύνη της απέναντι στην κοινωνία για συμμόρφωση σε νομικούς και -κυρίως- ηθικούς κανόνες. Να προάγει δραστηριότητες που θα ενισχύουν τον κοινωνικό της ρόλο μέσα από την επιχειρηματικότητα.

Να δείχνει με λίγα λόγια ένα περισσότερο ανθρώπινο πρόσωπο, πιο κοντά στον τελικό καταναλωτή. Να κάνει τον πελάτη να αισθάνεται ξεχωριστός μέσα απο την κατανάλωση του προϊόντος η της υπηρεσίας που προσφέρει η ίδια. Μέρος της "οικογένειας", πιστό ακόλουθο, believer του οράματος της και πρεσβευτή δια της "world of mouth" διαφήμισης, που έχει αποδειχτεί από έρευνες πως είναι και η πειστικότερη μορφή διαφήμισης.

Δεν πρόκειται να πάρω θέση σε αυτό το debate αναφορικά με την κυρία Αντζελίνα. Ο καθένας ας βγάλει τα συμπεράσματα του.

Το μεγαλύτερο επίτευγμα της κατά την άποψη μου, είναι ότι δύσκολα μπορεί κάποιος να ξεχωρίσει, τα πραγματικά της κίνητρα.

Το λόγο που κατα βάθος την ώθησε να κάνει γραπτή δήλωση στους New York Times και όχι για παράδειγμα στο Hello ή σε κάποιο άλλο εξειδικευμένο έντυπο.

Ώστε ο κάθε άνθρωπος να μπορεί να καταλάβει και να πάρει σαφή θέση, είτε υποστηρίζοντας τις αγαθές προθέσεις της, είτε να κριτικάρει την επιχειρηματική της λογική.

Σε κάθε περίπτωση, ας της ευχηθούμε καλή ανάρρωση από τις περιπέτειες υγείας της και ας ελπίσουμε ότι η ιατρική στο μέλλον θα γλιτώσει πολλές γυναίκες στον κόσμο από προβλήματα και διλήμματα.




1 comment:

KANTHAR0S said...

Εταιρική κοινωνική ευθύνη, ε; Πολύ εύστοχο.